10x operált térd kálváriája

Páciensem fiatal hölgy, két, egészen sokat látott térddel. 3 alkalom keresztszalag operáción, 1 Staphylococcus seb elfertőzésen, majd évekig tartó kezelgetésen, továbbá 1 patella eltávolításon és 1 ízületi tok bemetszésen, végül több porcleválásos artroszkópos műtéten van túl. Ez a jobb térde.

Bal térde “csak” porc és csontkinövés lefaragásokon van túl, ott  még nincs 10 operációja.

Ennek ellenére fut és biciklizik, holott tiltja tőle mindenki, titokban csinálja az egészet, mert ő nagyon akarja. Konditermezik is, ezt már kifejezetten mosolyogva mesélte, mint egy gyerek, aki csokit lopott, mert (úgy) tudja hogy “tilos”. Rehabilitációját átbeszéltük, gyakorlatilag a nullához közelít. Bemelegítést nem csinál, sosem mutatta senki, nyújtást elvétve, ennek minősége is a nullához tendál. Hegkezelést sosem kapott.

 

Alapos anamnézisfelvétel után nekiláttunk a földkupacból várat építeni.

  1. Flossing erős szalaggal (mivel réges-régi állapotról van szó) mindkét térdízületet tekertük 50% feszítéssel. (Mi az a Flossing?) Ezt követte a térdízület finom guggoltatása, szigorúan fájdalommentes határokon belül, fasciálisan (több síkban, több tengelyen), hogy ne csak az izmokra hasson jól. Flossal és anélkül is megcsináltuk ugyanazon gyakorlatokat.
  2. Megtanultuk a rá való fascia tréninget: Achilles, triceps, Hamstringek, quadri és IT nyújtás, természetesen fasciálisan, hogy elkezdjük az évek óta összeragadt, már minden bizonnyal sok ponton kalcifikálódott, hegektől átszőtt, így elhúzott, eldeformált fascialáncok felszabadítását. Mivel a térdben csak 90 fok flexió van, ezért ehhez vastag gumit használtunk, amivel megvalósítja a fasciális, fájdalmat nem okozó nyújtását. Ezt nagyon-nagyon szerette, borzasztó jól esett a térdének, combjának.
  3. A nagylabdával guggolást is picit átalakítottuk, hogy ne csak 1 tengely mentén erősítse a quadrit, hanem több rostlefutás mentén. Így nem csak a kötőszövetes kötegek 70%-a, hanem 100%-uk kap napi ingert, ez is védi a térdet.
  4. Megtanultunk edzés előtt nyújtani és edzés után nyújtani. A gyakorlatok ugyanazok, kivitelezéük más. A statikus és dinamikus nyújtás kombinációjáról van szó: edzés előtt dinamikus rugózó nyújtás a teljes fájdlommentességen belül 10-10 rugó síkonként, fantáziadúsan váltva a síkokat az egyes tengelyekben. A statikus nyújtását áttettük edzés utánra, 20mp-ig tartva, 3x ismételve, fájdalommentességben maradva.
  5. Végül tapeltünk: először megkezdtük a 3 hónapig tartó Cross tapelést a heggyűjteményén (mi az a Cross tape?), ami igen rossz irányba befolyásolja az egész lábi működést és a térd körüli fasciát borzasztó állapotba hozta és tartja abban. Mindkét térdén az összes heg kapott crosst, hetente fogja otthon cserélni.
  6. Hatalmas stabilizáló ragasztást kapott végül térdeire kívülre és belülre. (milyen tape-pel ragasztottam?)

Sokmindent alakítottunk most át, feladatot is kapott bőven. Otthon tapel (mivel tud, végzet képzést, crossolni megtanítottam, mert azt nem tudott, nem nálunk volt képzésen). Mozgatás, nyújtás zajlik, kontroll néhány héten belül. Jól lesz.

 

Quastné Rigó Katalin

ORIOLUS-MED

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*