Police, Price, Kinesiotape. Mit, mikor, hogyan?

Szerzők: Marco Congia és Quastné Rigó Katalin

Inverziós trauma utáni progresszív szövetterhelés – POLICE legyen a PRICE helyett!

Egy boka kibicsaklás után a páciensek sok gonddal küzdhetnek: fájdalom, mozgásbeszűkülés, duzzanat, véraláfutás, a terhelhetőség csökkenése.

Sok érintett felteszi a kérdést: mikor mozoghatnak, terhelhetnek, sportolhatnak újra úgy, mint rég? Ilyenkor vesszük elő a fiókból a jó óreg PRICE-t: védelem, pihentetés, jegelés, fáslizás, felpolcolás – mint első, fontos teendőt. Ugyanakkor egyre több kutatás azt mutatja, hogy a totális tehermentesítés nem mindig a legjobb döntés. Sokkal jobb eredményt hoz a korai, jól dozírozott óvatos terhelés.
PRICE definíció (angol: protection, rest, ice, compression, elevation): védelem, nyugalom, jég, kompresszió, felpolcolás.
POLICE definíció (angol: kontrollálni, őrizni, figyelni, vigyázni rá, az optimális terhelésre utal).

2015-ben a British Journal of Sports Medicine-ben jelent meg egy igen érdekes írás egy lágyrészsérüléseket kezelő terápiáról: nyugalom és tehermentesítés helyett a sérült szövet sokkal inkább kapjon megfelelő mozgatási/mozgási ingereket. Sportorvoslásban különböző rehabilitációs eljárásokat határoznak meg abban az esetben ha egy sportoló lágyrészsérülést szenved el. Eddig a kutatás abból indult ki, hogy egy akut sportsérülés esetében a megfelelő eljárás a PRICE alkalmazása, ami védelmet, nyugalmat, jegelést, kompressziót (pl. fáslizás, szorítók, rideg kötözések), felpolcolást jelent a megvalósításában. Ugyanakkor ennek relevanciája a kezelések során hamar megkérdőjeleződött, mert úgy gyanítják, a tehermentesítés nem jelent fokozott védelmet a szövet számára.


Ezen összefüggések tükrében fókuszál most a sporttudomány az „optimális terhelésre” (POLICE) a pihentetés helyett. Ez sejtes és neurológiai alapokra vezethető vissza: a szövet megfelelő terhelés hatására élettanilag alkalmazkodik a külső, megváltozott tényezőkhöz. Kiválasztani az optimális terhelés igen igényes munka, hiszen ez szövet- és célfüggő, de mindenképpen megéri a fáradságot.
Tudományos vizsgálatok arra utalnak, hogy mechanikai terhelésre beindul egy alkalmazkodási folyamat a sérült szövetben. Ez az alkalmazkodás mind strukturálisan, mind neurológiailag megtörténik. Az optimális terhelés szövettípustól függően a következőkből áll: kompressziós, nyíró- és húzóerők egészséges keveréke. A jól összevariálható időtartam, intenzitás, mozgásirány mellett az optimális terhelésnek funkcionálisnak és egyedlieg összeállíítottnak kell lennie.
Glasgow és munkatársai arra a következtetésre jutottak, hogy a POLICE metódus alapvetőleg előbbre való a PRICE-nél. De ugyanakkor az optimális terhelés kialakításánál az izom- ideg- csontozat közötti kölcsönhatásokat mindig figyelembe kell venni. Az optimális mechanikus és neurológiai ingerlés megakadályozza egy rossz minőségű gyógyulást, a rideg mozgásokat és véd a túlzott terheléstől.

További irodalmak: Glasgow P, Phillips N., Bleaklley C. 2015. Optimal loading: key variables and mechanisms. British Journal of Sports Medicine 49, S. 278f.

Kinesiotape Tipp:
– akut, friss sérülésnél használjunk a felső fasciális rétegekben felhalmozódott ödéma és hematóma gyors feltisztítására szolgáló nyiroktapeket. Mindig legyen elsődleges gondolat akut esetben, hogy a nyomást a szöveti térben csökkenteni kell, csak így lehet minőségi és jó tempójú a gyógyulás. Nyirokragasztásunk mindig a perifériáról szállítja a pangó folyadékot a centrum fele, tehát a tape bázisa mindig a szív fele mutat, akárhol is legyen a tape.

Nyirokragasztás, ami a pangó folyadékot a szív irányába segíti.

– akut sérülés okozta ízületi instabilitások stabilizálására a klasszikus és jól funkcionáló tape a space technikás ragasztás. Ha passzívan, kívülről stabilizáljuk az ízületet, az egész testtartás optimálisabb, az átterhelés kisebb, a terhelés biztonságosabb. Ödémás területen is lehet space-technikákkal stabilizálni, ha az hosszanti ragasztás és nem vágja el keresztbe a nyirok útját.

A térdet két oldalról stabilizáló space technikás ragasztás

– olyan akut sérülésnél, ahol szabad és tudunk azonnal nyújtani (itt fájdalommentes határokon belül kell maradni a tape előtti pozíconáláskor), a környéki izmok funkcióját támogassuk meg lazító izomtechnikákkal (izmot lenyújtjuk, tapet 0% húzással tesszük fel).

Lazító izomtapek

– a propriocepció javítására, így az azonnali, közvetlen fájdalomcsillapításra pedig cross tapeljük az esetlegesen érintett ízületet körbeburkoló retunaculumot.

Cross tape, amit a kézzel szétnyújtott bőrre ragasztunk fel gyors fájdalomcsillapítás céljából

 

 

 

Marco Congia
Quastné Rigó Katalin
ORIOLUS-MED – oktatás és anyagbeszerzés

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*